Nadchodzi pierwsza dostawa pierwszego airbusa A321XLR dla Wizz Aira. Węgierski przewoźnik zamówił 47 ulepszonych wąskokadłubowców, a rozpocznie ich eksploatacja pod koniec marca, kiedy uruchomione zostaną rejsy między Londynem-Gatwick a Dżeddą w Arabii Saudyjskiej.
Odkąd Airbus rozpoczął dostawy najnowszego produktu z serii A320neo, wąskokadłubowy samolot odebrały linie Iberia oraz Aer Linus. Hiszpański flagowiec wykorzystuje maszynę o zwiększonych osiągach w rejsach między Madrytem a Bostonem, podczas gdy irlandzki przewoźnik wyznaczył A321XLR do obsługi lotów z Dublina do Waszyngtonu D.C. i Toronto, jak i Londynu.
Kolejnym odbiorcą najnowszego samolotu francuskiej produkcji będą linie Wizz Air, o czym poinformował Christian Scherer, dyrektor generalny Commercial Aircraft w Airbusie. Dostawa pierwszego A321XLR, wyposażonego w silniki Pratt&Whitney PW1100G-JM, jest bliska finalizacji. Węgierski przewoźnik, który zamówił jak dotychczas 47 samolotów tego typu, poszedł inną drogą niż linie lotnicze z Hiszpanii i Irlandii, które wybrały jednostki napędowe CFM International Leap-1A.
Nowy typ wąskokadłubowego airbusa z silnikami, które wybrał Wizz Air, nie został jeszcze certyfikowany przez Agencję Unii Bezpieczeństwa ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, jak i Federalną Administrację Lotnictwa. Mimo to węgierski przewoźnik sprzedaje już bilety na rejsy, do obsługi których wyznaczony został A321XLR.
Samolot powinien zadebiutować w służbie węgierskiego niskokosztowca 31 marca, kiedy uruchomione zostaną rejsy między Londynem – Dżeddą.
– Airbus A321XLR to najbardziej ekonomiczny samolot w swojej klasie. Cieszymy się, że możemy zaoferować naszym klientom bezkonkurencyjne ceny na nowej trasie z Londynu do Dżeddy. Od momentu założenia naszej bazy w Gatwick, w 2020 roku, wykazaliśmy ambitny rozwój, co sprawia, że eksploatacja naszego pierwszego A321XLR z tego lotniska była naturalną i strategiczną decyzją – powiedział József Váradi, dyrektor generalny Wizz Aira, w momencie prezentacji nowej trasy.
Drugą trasą, którą obsłużą nowe samoloty we flocie budżetowego operatora, będzie Mediolan-Malpensa – Abu Zabi.
Loty zostaną uruchomione w czerwcu. Trasa pierwotnie miała zostać zainaugurowana w 2023 roku, lecz na dwa miesiące przed startem lotów Wizz Air wycofał się z planów obsługi trasy między stolicami Lombardii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Choć linie nigdy nie podały oficjalnego powodu, to działanie można powiązać z koniecznością uziemienia kilkudziesięciu A321neo z powodu wad jednostek napędowych.
Airbus A321XLR zapewnia wyjątkowo duży zasięg, bo do 4 700 mil morskich (7 500 kilometrów), czyli o 15 proc. więcej niż w przypadku A321LR. Samolot charakteryzuje się o 30 proc. niższym zużyciem paliwa w przeliczeniu na jeden fotel w porównaniu z konkurencyjnymi maszynami poprzedniej generacji. Pierwszy A321XLR odbył swój dziewiczy lot w czerwcu 2022 r. Do tej pory kilka linii lotniczych na całym świecie zamówiło ponad 500 samolotów nowego typu. O zaletach A321XLR mówił w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Johan Pelissier,
prezes Airbusa na Europę, który uważa, że nowy typ samolotu sprawdzi się zarówno u tradycyjnych, jak i niskokosztowych przewoźników, będąc idealną odpowiedzią na potrzeby rosnącego rynku lotniczego, gdyż „A321XLR został zaprojektowany z myślą o klientach, którzy chcą wejść na nowe rynki z zasięgiem samolotu szerokokadłubowego i ekonomiką samolotu wąskokadłubowego”.